9 aug. 2011

Bokrecension (nr 17)

Bloodfever, Faefever och Dreamfever
Av: Karen Marie Moning

Jag tänker nu slå tre flugor i en smäll och recensera nr 2, 3 och 4 i feverserien. Den första boken recenserade jag här. (Eller ok, ni kan också se inlägget om ni scrollar ner typ en halv millimeter.)


 "There's a comfort in knowing your limits. It's a safety zone. Most people find theirs, get in it, and stay there for the rest of their lives. That's the kind of life I thought I was going to live. There's a fine line between being stupid and knowing you have to test your limits if you want to do any real living at all."

I dessa böcker får man fortsätta följa huvudpersonen Mac, som utsätts för fler och fler hinder i hennes försök att återupprätta friden i världen och hämnas sin syster. Mac utvecklas mycket i dessa böcker, hon blir bara tuffare och tuffare i takt med alla hemskheter hon utsätts för. Det är en huvudperson jag verkligen gillar att följa, det är inte alltför ofta man hittar tjejer som henne i skönlitterära böcker, och förutom att ha humor så kommer hon alltmer ofta med visdomsord, som de ni kan läsa ovan.

Jag tänker inte gå in för mycket på handlingen, med tanke på hur lätt man kan sabba bokserier för andra på det sättet. Men efter den första boken fanns det fortfarande många frågetecken om vad Fae egentligen är, vad det är meningen att Mac ska göra, vad det är för mystiska saker som händer hela tiden, vad som egentligen hände hennes syster, osv osv. Man får lite fler saker uppklarade hela tiden, lite fler frågetecken uträtade, det är som ett pussel med många lösa pusselbitar som långsamt placeras i sina platser och tillsammans målar upp en rätt mörk, men fascinerande värld. Men även fast böckerna bara blir mörkare och mörkare så försvinner inte humorn, som tur är, utan den blir mörkare den också.
   Jag känner mig lite lat för tillfället och tänker därför inte skriva mycket mer. Haha. Men jag kan summera det hela med att det är en underhållande bokserie, den består dock av fem böcker så jag har alltså en kvar att läsa. Jag rekommenderar de här böckerna till alla som gillar fantasy och som gillar att läsa om alternativa världar. Fast vid närmare eftertanke så kan man nog gilla dem ändå, det är böcker som är lätta att ta till sig och jag tror de flesta skulle kunna finna dem underhållande.

2 kommentarer:

  1. Omg! Lider med dig. Vi borde faktiskt se det som en läxa och sluta lita så blint på saker som kan gå sönder och tar med sig all värdefull information i graven. Härmed skall jag stoppa min moleskin i fickan varje gång jag lämnar huset istället:) Håller med om att folk blir mer blasé av tekniska prylar. De/vi? tappar ju helt fantasin...

    Blev för övrigt väldigt sugen på att läsa Fever-böckerna. Fantasy och alternativa världar passar mig jättebra! Tack för tipset.

    SvaraRadera