Det andra könet – Kvinnan och patriarkatet
Simone de Beauvoir inleder sin bok om kvinnor med att fråga
sig själv om det finns kvinnor, och vad det i så fall är för något. En
intressant fråga som kan vara svår att besvara, då kvinnligheten oftast
gestaltas som något diffust, odefinierbart och bräckligt. Kvinnligheten kräver
ofta mycket energi och stort engagemang för att upprättas och bibehållas, och
vad den innebär är ganska godtyckligt. I de tidiga tv-spelen förstår man vilka
karaktärer som är kvinnor genom att titta på vilka det är som har smink,
smycken, rosetter eller rosa detaljer tillagda på sin kropp, à la Ms. Pacman,
som ser ut som Pacman-gubben fast med en rosett och långa ögonfransar. Kan man
i de färgade tygerna på en rosett finna en slags evig kvinnlighet, trots att det
bara är tyg? Antagligen inte, snarare känner man ett behov av att markera de
gubbarna för att kunna skilja dem från protagonisterna i tv-spelen. De
kvinnliga attributen som placeras på karaktärerna av honkön är där för att
skilja dem från mannen, och medan männen får ha olika attribut på sig baserat
på sin personlighet så får de kvinnliga karaktärerna nöja sig med att få
kvinno-attribut och definieras som En Kvinna.
Vad menar Beauvoir?
Tv-spel hade inte uppfunnits än när Det andra könet publicerades, men det gestaltar ändå vad
författaren redan på 40-talet lade fram – att mannen är normen och kvinnan
definieras genom att hon skiljer sig från normen, som något annat, något
Beauvoir syftar till som ”den Andra”. Detta är något uråldrigt i människans
natur, det behovet vi har av att dela upp i klasser, att rangordna, att ta
avstånd från det annorlunda. I den första delen av boken härleder hon hur denna
föreställning om den Andra formats genom historien, genom att först presentera
biologiska fakta, för att sedan diskutera myter, föreställningar och kvinnans
historia. Väldigt sakligt får vi höra om kvinnans kropp. Många har teoretiserat
kring att kvinnans underlägsenhet härstammar från hennes fysiologiska nackdelar.
Hon är på ett mer påtagligt sätt än mannen ett offer för rasen och dennes
fortlevnad, underställd hennes kroppsfunktioner – menstruation, graviditet,
klimakterium, ett bräckligare nervsystem och mindre muskelstyrka än mannen. Dessa
är fakta, ”We can do it!” posters åsido. Dessa är dock inte summan av kvinnans
begränsningar, och vår bild av kvinnan stannar inte där. Ordet ”kvinna” fyller
oss med mängder av föreställningar och känslor, många negativa sådana. ”Kom
hit, kvinna” hör man genast är ett nedlåtande uttalande. ”Fruntimmer” säger
männen och skrockar. ”Ni spelar som tjejer” är inte en komplimang. ”Jag älskar
kvinnor” säger vissa män ibland, som om de pratar om en viss godistyp. Många
tjejer har nog någon gång hört ”du förstår inte för att du är kvinna”. Beauvoir
förklarar: ”Det är en förening av alla
varelser av honkön som i mannens ögon strålat samman i kvinnan – hon är trög,
otålig, rastlös, listig, dum, okänslig, liderlig, grym, förödmjukad.”
Kvinnans svaghet i förhållande till mannen är inte nog för
att förklara hennes underställdhet, menar författaren. Vissa, såsom Engels och
Bebel, har lagt fram att kvinnans ringa arbetskapacitet är det som inskränkt
henne till passivitet, när hon t ex inte kunnat använda sig av de brons-,
koppar-, tenn- och järnverktyg som brukats av männen. Beauvoir håller inte med:
”Arbetsfördelningen
mellan könen kunde ha grundats på vänskapliga förbindelser. Om människans
förbindelser med sina likar uteslutande vore vänskapliga, skulle man inte kunna
redovisa något förslavande. Denna företeelse är en konsekvens av den
imperialism som det mänskliga medvetandet utövar, när det söker objektivt
genomdriva sin suveränitet. Om inte
kategorin det Andra och kravet att dominera det Andra ursprungligen funnits i
det mänskliga medvetandet, skulle upptäckten av redskapen inte kunnat medföra
kvinnans förtryck”.
Det är alltså mannens, och människans i övrigt, behov att
dominera som förslavat kvinnan. Det finns inget som säger att kvinnan inte kan
arbeta. En kvinna framstår inte som svag för sig själv, det är först när hon
jämförs med mannen hon tycks svag. Hennes kropp är inte vad som fängslat henne
i passivitet, det är hennes roll som kvinna som gjort det. Hennes roll som
underlägsen, som den Andra, som den förslavade, den passiva, har lett till att
kvinnan inte lekt, skapat, utforskat eller överhuvudtaget utvecklat sitt
intellekt i samma höga grad som mannen. Hon har uppfostrats till att ha respekt
för mannen och dennes lagar, att inrätta sig i detta samhälle som är format av
och för männen, där hennes roll är en biroll. Hon har fått förstå att hon inte kan förstå eller ta lika stor del av
manssamhället, hon besitter inte den manliga kompetensen och kunskapen
nödvändig för det.
För att få så pass mycket makt som hon kunnat har hon fått
ta till sig olika knep, och ofta behövt använda sig av mannen som mellanhand
mot staten, något Beauvoir behandlar i det långa kapitlet om kvinnans historia.
”Kvinnan har alltid varit, om inte mannens
slav, så åtminstone hans vasall”, får
vi förstå i boken. Hon har behövt samarbeta med mannen för att få ta del av den
övre kastens privilegier, och har i samma andetag på sätt och vis accepterat
sin plats som underordnad. Formad och förtryckt av manssamhället har kvinnan
därför utvecklat en ganska speciell karaktär, och det är svårt att svara på vad
en kvinna egentligen är. Vad är hönan
och vad är ägget? Är kvinnan som hon är för att hon blivit inrättad så, eller
har hon blivit inrättad så för att hon är så? Dessa frågor utforskas i kapitlet
Myter, där vissa fördomar om kvinnor
diskuteras. Instängd i sin kvinnoroll har många kvinnor tagit till och
utvecklat egenskaper som kan tyckas negativa. En person i bur visar inte sina
bästa sidor, även om den buren är en teoretisk sådan, byggd av normer och strukturer.
I den andra delen behandlar författaren kvinnans nutida livssituation,
och hur man bör, och har, lagt upp den politiska kvinnokampen. Problemet med
denna, menar hon, är att ”[…] kvinnorna säger inte vi, utom vid vissa
kongresser som förblir abstrakta manifestationer.” Kvinnan är inte en klass för sig, såsom arbetarklassen, borgare eller en viss
etnicitetsgrupp. Hon känner mer solidaritet för sin samhällsklass, sin familj
och sin man, än för sitt kön. En vit medelklasskvinna är i första hand vit och
medelklass, i andra hand kvinna. En riktig kvinnokamp har inte skett, och
kanske aldrig kommer ske, då kvinnan inte är en samhällsklass, inte en grupp
för sig – hon är hälften av mänskligheten, starkt integrerad med den andra
halvan, separerad från den på biologiska grunder.
För att på
riktigt höja kvinnans status skulle man alltså behöva ena alla kvinnor och
därmed anta en intersektionell syn. Man skulle allierade behöva stå mot de
normer som funnits genom historien, höja sig över immanensen som hämmat kvinnor
genom århundradena. Så beskriver inte författaren den feministiska kamp
dittills, som alltid skett försiktigt, på politikens, statens och därmed
männens, villkor. Beauvoir själv förespråkar vare sig det ena eller det andra. Av
dessa skäl är inte Det andra könet
särskilt upplyftande – författaren kommer inte med svar, hon kommer inte med
upplyftande prognoser. Kommer kvinnan alltid vara ”den Andra”? Kanske. Kommer
det någonsin komma en riktig kvinnorevolution? Det är inte så sagt. Hennes
förtryck är så ingrott i henne, i alla och i samhället, den är så inneboende i
hela vår kultur. Det är kanske inte ens en majoritet som vill att det
förtrycket ska försvinna – många män känner obehag vid tanken på att förlora
sitt privilegium och många kvinnor finner en viss tjusning och framförallt
bekvämlighet i sin underställdhet. Bägge kön värnar till viss grad om den
mystik som kvinnan har, den speciella karaktär hennes underkastelse gett henne.
Vad vill Beauvoir?
Den förhoppningen
Beauvoir har om ett androgynt samhälle, där den könlösa kunskapen och
vetenskapen är just det – könlös, eller könsospecificerad, och mannen och
kvinnan har samma prestige, medger hon själv liknar en utopi. Men även om man antar att det inte är
det – hur ska man uppnå det? Räcker det med att kvinnan och mannen är
ekonomiskt jämställda? Inte enligt Beauvoir:
”Man får visst inte tro att det skulle räcka
med en förändring av hennes ekonomiska villkor för att kvinnan skulle
förvandlas. Denna faktor är och förblir dock grundläggande för utvecklingen men
så länge den inte får de moraliska, sociala och kulturella konsekvenser som den
förebådar och kräver, så kan inte den nya kvinnan bli till.”
För att ändra
kvinnan och hennes situation måste man ändra inte bara den ekonomiska
situationen – hela det sociala sammanhanget måste ändras, med dess seder och
normer. Det är intressant, hur hon väljer formuleringen ”att kvinnan skulle
förvandlas”, då många feminister och människor i övrigt tycker det är
föraktligt att kvinnor ska behöva ändra sig, att kvinnor ska behöva ”bli som
män”, att detta betyder att man anser att manlighet är, och alltid kommer vara,
bättre än kvinnlighet, och att kvinnor, för att bli likställda med män, måste
anpassa sig efter männen, och inte vice versa. Beauvoir motsäger detta. Begrepp
som ”det evigt kvinnliga” anser hon vara inskränkande och osanna. Själva
grundtanken med boken motsäger det, och fastställs även med det slagfärdiga
citat som kanske är mest känt från Det
andra könet: ”Man föds inte till
kvinna, man blir det.” Hon verkar överhuvudtaget inte se det som att man ska förmanliga kvinnan, utan
verkar snarare tycka att mannen fått ensamrätt på något som inte är manligt per
se, och att kvinnor också borde få tillgång till det. Inte bara få tillgång
till det, utan göra sin egen version: ”Hon
måste byta skinn och skapa sina egna kläder. Dit kan hon komma bara genom
kollektiva framsteg.”
Frågan är hur
dessa kollektiva framsteg ser ut? Som jag tidigare nämnt tycker inte författaren
det räcker att jämställa kvinnokampen med den socialistiska, hon tycker inte
man kan samblanda dessa två tillstånd av underlägsenhet med varandra, det är
att reducera kvinnornas förtryck. Detta bl.a. då biologi inte har samma
dramatiska roll i uppdelningen i klasser. Den stämpel vissa gett henne som
marxistisk feminist är alltså inte helt rättfärdigad. På slutet citerar hon Karl
Marx, och hon har vissa kommunistiska ideal, men hennes filosofi är i mångt och
mycket centrerad kring den individualistiska friheten och uttrycket.
Även om Beauvoir
beskriver äktenskapet som något skapat av männen med kvinnor enbart som medel,
och även om hon problematiserar kärnfamiljen, där kvinnan blir styrande i
hemmet men isolerad från samhället i övrigt, så förespråkar hon inte något
avskaffande av familjens institution.”[…]
exemplen Sparta och nazistregimen utgör bevis för att kvinnan inte blir mindre
förtryckt av mannen för att hon är direkt knuten till staten.”
Man kan inte se
på kvinnan och mannen enbart som ’ekonomiska enheter’, man kan inte se på
kvinnans fertilitet som en slags motsvarighet för arbete, man kan inte tvinga
henne att skaffa barn, bara sätta henne i situationer som tvingar henne att
göra det, genom att förbjuda abort o s v. Man kan inte rationalisera hennes
situation, hennes sexualitet eller hennes skillnader från mannen. Detta
fastslår Beauvoir. Det viktigaste, enligt henne, verkar vara att det blir rätt
från grunden – att pojkar och flickor uppfostras likvärdigt, med samma rätt
till ett aktivt, kreativt liv.
Boken avslutas,
om inte i positivitet, så åtminstone med lite mjukhet:
”Det faktum att man är människa är mycket
viktigare än andra särmärken som skiljer människor åt. Det blott och bart givna
kan aldrig ge överlägsenhet, dygd som man fordom kallade det är genom sin
definition ”det som beror av oss”. Hos båda könen utspelas samma drama om
köttet, anden och ändligheten, för båda könen gäller att tiden tär dem och
döden lurar. De har också samma grundläggande behov av varandra. De kan vinna
samma ära ur sin frihet. Om de visste att rätt njuta dess frukter skulle de
inte falla för frestelsen att gräla om bedrägliga privilegier och då skulle
solidaritet kunna uppstå dem emellan.”
Om boken
Folks ovilja mot
den feministiska ideologin kan man inte minst notera i emottagandet av den
andra delen av boken, som publicerades separat från den första. Simone de
Beauvoir blev trakasserad och förlöjligad av många, inklusive vänner till henne,
efter publiceringen av boken. Vatikanen gillade den inte, och satte den på sin
lista över förbjudna böcker. Camus kritiserade den för att vara förlöjligande
mot fransmän, och många författare klagade på att den var fylld av ordbajseri,
och att den var pretentiös. En annan vanlig kritik var att Beauvoir själv visar tecken på misogyni –
samtidigt som hon skriver om kvinnor så distanserar hon sig från dem, något bl
a poeten Stevie Smith hävdade i en recension. Däremot var det många kvinnor som fann tröst och igenkänning i boken, vilket
leder författaren till att i sin biografi säga:
“I should have
been surprised and even irritated if, when I was thirty, someone had told me
that I would be concerning myself with feminine problems, and that my most
serious public would be made up of women. I don’t regret that it has been so.
Divided, lacerated, in a world made to put them at a disadvantage, for women
there are far more victories to be won, more prizes to be gained, more defeats
to be suffered than there are for men. I have an interest in them; and I prefer
having taken a limited but real hold upon the world through them to drifting in
the universal.”
Slutsats
Det är ingen
tvekan om att Simone de Beauvoir är en feministisk ikon och att denna bok varit
en grundsten för kommande feministiska verk. Man brukar säga att den lade
grunden till andra vågens feminism på 60-talet, där man började diskutera fler
könsfrågor än bara rösträtt och grundläggande kvinnliga rättigheter. Ändå är det svårt försöka placera in henne i olika feministiska fack, och själv
säger hon att hon ”inte ville stänga in sig i feminismen” och att hon inte
heller hade någon illusion om att försöka lösa kvinnornas problem. Hon visar ändå tendenser på radikalfeminism i hennes användning av ordet
patriarkat och jämförelsen med kvinnan som mannens slav. Liberalfeminist är
Beauvoir kanske för negativt inställd för att kunna kallas, men i likhet med
liberalfeministerna tror hon att kvinnan främst är underordnad då hon
inte fått samma plats i det offentliga rummet som mannen. Man bör nog inte i
första hand se Det andra könet som
ett politiskt verk, utan kanske i första hand som ett filosofiskt sådant, som ingående
diskuterade kvinnans underställdhet, och på ett övertygande sätt argumenterade
för en likhetsfeministisk syn, med könet som social konstruktion.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar