12 juni 2011

Quatre jours à Paris del 2

(Observera: Om ni inte läst förra inlägget så bör ni göra det innan ni läser detta). 

Dag 3:

Taket i metron.
Vi åkte mycket i tunnelbanan när vi var i Paris. Lagom kul, enligt mig, då det är massor av tjuriga människor, alla står trångt och ibland måste man vänta jättelänge innan man kommer fram till rätt station. Förstås. Men taket tyckte jag var lite charmigt i alla fall, då det påminde mig om guldbrickor xD.

I alla fall. Den här dagen drog vi till le Louvre, muséet Louvren. Gick förbi Napoleons grav och lite andra ställen först också. 




Jag hittade ett litet gömställe där i häcken en bit från Louvren.

Självaste Louvren.
Egentligen fick man inte ta bilder inuti Louvren, men det var många som gjorde det ändå. Inklusive mig :$ Men vissa av rummen var bara så fina att jag behövde! Det var verkligen jättefint där inne på ett sätt som inte alls framkommer i de fumliga bilderna jag tagit, jag kunde bara stå och typ stirra på ett tak i en evighet och drömma mig bort. Själva Mona Lisa däremot var inte så spännande, enligt mig.














Det var en helt enorm tavla där som alla stod och tog kort på. Den föreställde en kröning eller
något sådant, den var fin!

Samma tavla
Efter att varit där så hade vi egen tid att göra lite vad vi ville. Jag hade egentligen lust att typ gå till någon sevärdhet, men ingen av mina kompisar verkade vilja göra det så det blev typ bara att vi shoppade och åt lunch i form av jättegoda baguettemackor. 

Jag var ju inte så pigg på att shoppa så jag satt och
väntade på de andra utanför.

Det var två snubbar där jag satt, som höll på med att leka charader eller något. De gestikulerade ivrigt och garvade mycket. Hm.




 Haha, vi hittade en hel hylla dedikerad till Justin Bieber i en butik. Det fanns hur mycket som helst, det stod grejer som "Mrs Justin Bieber" och liknande på dem. Vi funderade på att köpa något därifrån till Tim, för att retas lite, men allt var för dyrt så vi orkade inte.



 Mikaela hade också upptäckt någon form av bakelse som heter macaron. Jag har hört talas om såna, men aldrig smakat. Men när hon köpte gjorde jag det med, och det var svingott! Så det rekommenderas :P.


 På kvällen så drog vi till kyrkan Sacre Coeur. Men vi gick aldrig in (n). På bilden är i alla fall utsikten därifrån, det var mycket finare i verkligheten. Sedan åkte vi alla på en restaurang där drickan var helt hutlöst dyr! Jag visste inte hur dyr drickan var, och beställde ett glas mjölk. Jag fick ett stort glas som rymde en halvliter. Det kostade 9 € o.O dvs ungefär 90 kr! Helt galet ju, här kostar en liter mjölk ca 7 spänn, där kostar en halvliter ca 90. Verkligen rimligt alltså. I det området nära Sacre Coeur så fanns det många som jobbade med att rita av folk. Vissa var helt sjukt bra, man kunde be dem att rita av en och priserna verkade variera en hel del, det verkade vara lätt att ändra priset också, haha. Alicia blev avporträtterad, och det var helt sjukt likt och jättefint utfört! Men det var också någon gubbe som inte alls var särskilt bra, alla hans bilder var rätt lika och inte ett dugg verklighetstrogna.


 På kvällen drog vi till Moulin Rouge, men vi var för små för att få gå in. Är det någon som sett filmen Moulin Rouge? Jag tycker den är sjukt bra. Men att se den i verkligheten var en stor "jaha" upplevelse ...


Dag 4

Dag 4 gick vi upp kl 5, packade och lämnade hotellet. Åkte buss ett par timmar, anlände i flygplatsen, spenderade en dryg timme där och sen tog vi planet hem. Inte mer spännande än så alltså.

 ______________________________________________________________

När vi var i Skavsta flygplats så ringde mamma och sade att vi skulle till Stockholm, hon skulle hålla en föreläsning och jag och pappa skulle fira farmors födelsedag.
Hon berättade också att hennes artikel om studentexamen skulle publiceras i DN! (Vilket den även gjorde, idag).
Min mamma är politiskt aktiv och skriver awesome artiklar, råder er att läsa den jag länkade till nu :)
*Stolt dotter*

Kanske borde nämna också att alla bilderna är oredigerade. Bara så ni vet liksom :P
Men allt som allt var det muchos kul att vara i Paris, även fast jag var förkyld och inte kunde sova om nätterna. (Vilket delvis var mina rumskompisars fel).
Nu är det snart sommarlov!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar