17 dec. 2011

Bokrecension (nr 26)

Short cuts
Av: Raymond Carver

Det här är en novellsamling. Varje novell är som ett fragment, en liten situtation i ett eller flera människoliv. Den är berättad på ett väldigt sakligt sätt, så som en kameravinkel förtäljer historian i en film. Påminner mig om sättet Möss och människor är skriven på. Boken består av 9 st noveller. Alla dessa har f.ö. filmatiserat till en film med samma titel som boken. De flesta av berättelserna handlar om gifta par som råkar ut för något. Många gånger får man snabbt höra hela deras livshistoria för att sen transporteras till nuet, där man får följa en liten händelse som ofta kan vara rätt subtil, men ändå förändrar så mycket. Man får tolka mycket själv, eftersom man aldrig är inne i personernas huvud på samma sätt som i många andra böcker. I många av berättelserna är inte personerna så särskilt schyssta. Människorna målas inte upp på ett smickrande sätt. De är ofta själviska, giriga, fega, lata. Författaren försöker inte få en att sympatisera eller tycka synd om dem, utan snarare försöka förstå dem.

Mina favoriter av novellerna är nog "They're not your husband" och "So much water so close to home". Den första av dem handlar om ett äktenskap som helt förändras då maken hör två män kommentera hans frus utseende negativt, då de inte vet om att han är gift med henne. Den andra handlar om tre män som, när de ska ut och fiska en gång, hittar ett kvinnolik. De väljer att ignorera liket så länge, och istället polisanmäla det efter att de haft sin lilla semester, så att de inte går miste om den. Den berättelsen är berättad ur en av männens frus perspektiv, som blir förfärad över hur lite empati hennes make besitter.

På baksidan kan man se att Washington Post skriver om författaren " ... His eye is so clear it almost breaks your heart." Jag kan inte annat än hålla med. Han verkar vara så medveten om människans natur, om hur slumpmässigt livet kan vara och hur så små saker kan påverka så mycket. Allt kan väldigt genuint, väldigt verklighetstroget. Vissa av berättelserna var rätt deprimerande, men inte på ett dåligt sätt. Jag tror nog att de här berättelserna kommer vara kvar i mitt huvud väldigt länge. Det var en bok som gick snabbt att läsa, men den väckte mycket tankar och känslor. Jag rekommenderar den åt - alla, då den faktiskt är rätt lätt att förstå och ta till sig, men ändå är så sjukt komplicerad. Verkligen jättebra.