19 juli 2012

Bokrecension (nr 37)

The Return of the King
Av: J.R.R. Tolkien
Del 3 i Lord of the Rings
[Spoilervarning o.s.v.]
Detta är alltså den avslutande delen av Tolkiens kända trilogi. Uppdraget avslutas här, och förutom att följa Sam och Frodos resa i hoppet om att kunna förstöra härskarringen så får man också följa kriget mellan Men of the mark, männen från Minas Tirith och övriga och Saurons följare.  Ett krig där kungen Theoden dör, kungen Denethor blir galen p.g.a. den mörka maktens inflytande, Aragorn får ta över som kung i Minas Tirith och där Éomer, Éowyn, Faramir (Boromirs bror) och till och med hoben Meriadoc spelar stora roller.
Om jag ska vara ärlig tyckte jag den första tredjedelen av den här boken var stundtals seg, d.v.s. delen som mestadels rör sig om det stora kriget mellan de goda och onda. Jag är fullt medveten om att det här är en episk historia, och jag tycker den förtjänar all uppmärksamhet den fått. Men jag tycker bara att den delen blev långdragen ibland, och tycker det är intressantare att följa Sam, Frodo och Gollum. Sedan är det ju inte riktigt samma sak att läsa en bok där man redan vet det mesta som händer. Tycker också att den avslutande delen, efter att ringen förstörts, var lite onödigt lång men att delen där Frodo, Sam med sällskap återtar Fylke var bra. Men allt som allt, spännande och superb bok. Har inget direkt att klaga på, annat än att det kändes lite långdraget ibland som sagt. Får se om det blir att läsa The hobbit så småningom! Lär göra det innan jag ser filmen i så fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar