Rodion, eller som han kallas, ”Rodja” Raskolnikov, en ex-student
som bor i S:t Petersburg, tar sig själv friheten att döda en gammal
pantlånerska en kväll. Närmare bestämt så dödar han både henne och hennes
halvsyster, men det andra offret var inte ett tänkt offer, det fick bara bli så
när hon kom in och hittade honom där, med en blodig yxa i handen. (Verkar det
som att jag ”spoilat” boken nu, när jag avslöjade den stora händelsen i boken
direkt? Lugna er i så fall, ty det här är en bok där klimaxet i handlingen
kommer tidigt, tidigt. Den är inte riktigt uppbyggd som en vanlig bok på det
sättet, kände jag åtminstone.) Han har alltså inte lagt ner så mycket tid på
omsorgsfullt planerande som man skulle kunna vänta sig av en man av hans
intelligens. Raskolnikov är för övrigt inte särskilt välbärgad. Tidigare, innan
dådet, hade han dessutom fått ett brev, ett väldigt trevligt brev, från sin
moder där hon förklarar att hon hittat en förtjusande (rik) blivande make åt
hans syster Dunja. Raskolnikov blir ursinnig
när han inser att hans syster försöker uppoffra sig för hans skull genom
att gifta sig för pengars skull, något han för övrigt trodde hans syster aldrig
skulle göra. Detta så att de ska få pengar nog så att Rodja ska kunna fortsätta
sin utbildning, och eventuellt få ett jobb tillsammans med Dunjas blivande man,
i juridikens bana. Detta vill alltså inte Rodion, och en kväll när han hör
några män prata om den giriga, rika pantlånerskan Aljona så kommer han på ett
annat sätt de skulle kunna lösa sina pengaproblem. Det är dock inte hans enda
motiv. I hans brott så utgår han nämligen också från en teori han har, en teori
om mänskligheten. I hans egna ord:
”[...] Den innebär just att människor generellt
och naturlagsenligt kan indelas i två
kategorier: en lägre (de vanliga), dvs det material som har till enda uppgift
att alstra likar, och en högre – de egentliga människorna, dvs de som har
förmågan eller begåvningen att komma med något nytt i sin miljö. Naturligtvis finns det otaliga underavdelningar, men
gränsen mellan de båda kategorierna är ganska skarp – den första kategorin, dvs
allmänt talat ”materialet”, är människor som till sin natur är konservativa och
respektabla, lever lydigt och tycker om att lyda. [...] Människorna tillhörande den andra kategorin överträder lagen, samtliga
är destruktiva eller tenderar att vara det, alltefter begåvning. [...] ... om en sådan människa skulle tvingas gå
över lik och vada genom blod för sin idés skull, då tror jag att hon innerst
inne, i enlighet med sitt samvete, kan tillåta sig själv att vada genom blod –
men naturligtvis helt beroende på idén och dess dimensioner.”
I sin önskan om att tillhöra det övre skiktet av människosläktet,
genierna, de som har rätt att begå brott, så gör Raskolnikov just det. Samtidigt
börjar han alltmer halka i fördärvet och träffar andra personer som också gör
det, men han träffar också goda, religiösa personer, såsom den prostituerade
Sonja, som gör allt hon kan för att vända honom.
Brott och Straff
är en välbekant titel för de flesta, och är allmänt känd som ett mästerverk,
efter att den publicerades år 1866. Jag måste dock erkänna att jag inte blev
överförtjust i den. Kalla mig okultiverad, ung eller vad ni nu vill, men jag
blev inte det. Det var flera saker jag störde mig på. En sak var att allting
kändes så förvirrat. Visst, man ser saker för det mesta ur Raskolnikovs
perspektiv, och han är inte direkt helt klar i bollen, men jag uppfattade att
många, om inte de flesta, av karaktärerna i boken pratade väldigt fragmenterad,
förvirrat och/eller nervöst varje konversation, och att detta inte förhöjde.
Sedan tyckte jag också att handlingen gick lite väl långsamt fram. Fast när jag säger att jag inte
var överförtjust i den innebär det ju inte att jag inte gillade den. Jag uppskattade det filosofiska grubblandet och de
färgstarka individerna, och boken kommer nog vara kvar i mitt huvud ett bra
tag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar