Av: Alice Munro
Förra årets nobelpris till ära så fick jag denna i julklapp:
en novellsamling av Munro själv. Det är tio noveller av varierande längd, alla
skrivna på liknande sätt, med samma sorts uppbyggnad. I samtliga noveller så slungas
man in i en skara med människor som på något sätt hänger ihop – om de nu är
släkt, grannar o s v varierar. Vi får veta utvalda saker om personerna. Själva
handlingarna är inte uppbyggda som i romaner – ofta kommer själva klimaxet just
i slutet, och det är inte heller så uppbyggt, det är mer som en glimt av
igenkänning, ett litet minne eller en återknytning till en tidigare sak i
berättelsen som blir kulmen av historien, eller åtminstone för mig. Jag tycker
alla slut var lysande, faktiskt. På något sätt lyckas hon föra så mycket mening
till sådana subtila små ting, små detaljer blir tyngda med implikationer – om
människorna i fråga, deras innersta väsen och hela deras liv. Ett tema i boken
(tycker jag mig skönja) är ömtåligheten i mänskliga relationer och den oförmåga
många har att verkligen älska, att verkligen dedikera sig själva till någon
annan. Otrohet är ett återkommande tema, men också fadd, uttömd kärlek, eller
kärlek som aldrig riktigt upplevs, utan snarare uppenbarar sig små ögonblick,
för att sedan försvinna igen.
Den här boken är för mig ett ”levande” bevis på hur handling
inte alltid är så viktigt, åtminstone inte i böcker. När jag läste den här
boken om manusskrivning så menade författaren att man efter att ha skrivit ett
manus ska kunna redogöra för handlingen för en kompis eller någon man litar på,
och om personen verkar ointresserad eller uttråkad under tiden – då behöver den
skrivas om. Med böcker och framförallt noveller behöver det inte vara så. För
att göra ett exempel tänker jag beskriva handlingen i novellen Miles City, Montana från boken: en
familj bestående av ett par föräldrar och en son och dotter tar bilen till
Ontario för ett par dagars semester och för att hälsa på släkt. På vägen dit
drunknar dottern nästan i en pool de besöker för att svalka sig, men som tur är
så klarar hon sig. Efteråt äter de hamburgare och fortsätter på sin semester,
och mamman i familjen minns en grannpojke hon kände som liten som dog. Jaha?
kan jag tänka mig att man tänker efter att höra en sådan handling. Hon dog nästan men klarade sig. Familjen
fortsatte sin semester, och inget hade ändrats. Det här tyckte jag ändå var den
bästa av novellerna i boken, för genom kopplingen till mammans grannpojke som
dog och minnet av hans föräldrar på begravningen som i hennes barnaögon verkade
godkänna sin sons död. Acceptera den. I barnets ögon verkar det så otroligt
grymt, att sätta ett barn till världen men inte kunna skydda den. Att sätta ett
barn till världen och veta att den ska dö. Att stå på begravningen och medge
att detta skett. Stå där, helt stilla. Av en tanke förmedlad på det
skickligaste av sätt kan jag leva mig tillbaka till barndomen och känna igen smärtan
när illusionen av mamma och pappa som gudar och som barriärer mot omvärlden försvann.
Känslan av att deras kärlek aldrig är nog. Det påminner mig om en dröm jag hade
flera gånger när jag var liten, som alltid slutade med min död och att jag
ovanifrån såg på min begravning, med familjen runt min kista. När jag såg hur
de grät obönhörligt kände jag en slags pervers glädje. Tänkande: nu fick de allt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar