Av: Nina Björk
Den här boken behandlar diskussionen kring, och tolkningen
av, feminism och kvinnlighet. Författaren introducerar nya begrepp kring olika
sorters feminister, som ”livmoderfeminister”, ”cynismfeminister” m.fl. när hon
diskuterar biologismens inverkan på den feministiska debatten, och hur vår
livssyn påverkar vår jämställdhetssyn. Det första ämnet handlar om det som
Björk kallar livmoderfeminism, vilka är de som kämpar för att göra
kvinnligheten högstatus. Dessa personer tycker att det bästa sättet att utöva
jämställdhet inte är att bekämpa könsroller, utan att istället bekämpa
hierarkin mellan manlighet och kvinnlighet. ”[...] man får inte förneka sin
kvinnlighet”, som en kvinnlig fotograf säger i en intervju. Men vad är
kvinnlighet? Hur biologiskt betingat är kvinnligheten? Björk jämför med
modemagasin, där man ska ”våga vara kvinnlig” genom att smycka sig på diverse
sätt. Kvinnligheten finner man alltså inte i den blotta kvinnokroppen,
kvinnligheten är något man klär på sig, eller t.om. ”vågar” klä på sig. Genom
välvalda citat och tolkningar av dessa för författaren fram kvinnligheten som
konstruktion, som en maskerad. Samtidigt säger många i jämställdhetsdebatten
saker i stil med att ”nuförtiden kan man inte ens påpeka de biologiska
skillnaderna mellan könen”. Det ironiska med det påståendet är att det är ett
väldigt vanligt påstående. Det är tvärtom extremt vanligt att dra upp de
biologiska skillnaderna i jämställdhetsdebatten, hence t.ex. livmoderfeminismen.
Här vill författaren mena att det är väldigt svårt i vårt samhälle att avgöra
vad som är kultur och vad som är natur. Kanske är det också helt irrelevant, då
alla värderingar vi har i vårt samhälle ju är konstruktioner. Det enda vi kan
styra över är vilka värderingar och åsikter vi väljer att hysa. Vi kan välja
att tro på mänskliga rättigheter och på att alla är lika värda. Då är det ett
aktivt val vi gjort, en samhällskonstruktion. På samma sätt kan vi välja att
inte ha olika mallar för olika kön, till exempel. Vidare diskuterar Björk
cynismfeministernas syn på världen, vilket är att äta eller ätas. Den råa
manlighetens styrka blir något eftersträvansvärt för dessa, och kvinnan tvingas
rätta sig efter den hårda världen genom att hårdna själv. I dessa narrativen (à
la typ Thelma and Louise) så finns
inte ”den kvinnliga kvinnan”. Det finns heller ingen empati. Då uppstår frågan
– är det positivt för en kvinna att hårdna? Är det det enda bättre än
alternativet – en värnlös, hjälplös kvinna? Är det inte viktigare att män lär
sig de mjukare idealen? Efter detta väldigt teoretiska kapitel behandlar
författaren den könlöse mannen, d.v.s. mannen som är norm till den grad att han
inte behandlas som ett kön, utan som allmängiltig. Där kvinnan blott får stå
för sitt kön får han stå för kompetensen, den ”objektiva” sådana. Kanske är det
därför han innehar en majoritetsplats på de poster där kompetens värderas högt,
som professorsposter? Slutligen fastställer hon detta: en kvinna är inte en feminist. Kvinnor delar många erfarenheter och
upplevelser bundna till sitt kön, men tolkningen kan skilja sig markant. Det är
alltså en kvinnas tolkning av en upplevelse som avgör om hon är feminist eller
inte.
Den här boken gavs ut 1996, ett år efter att jag föddes. Det
var ett tag sedan. Ändå känns den svidande aktuell (kanske inte så konstigt då
böcker som Det andra könet från
40-talet också gör det). På ett övertygande sätt argumenterar hon för likhetsfeminism,
en feminism där biologism är nästintill irrelevant och önskvärt vore om vi
kunde vara individer oformade av könsroller. Samtidigt blir det en paradox att
hävda att kön är irrelevant och samtidigt kämpa för könens rättigheter; att
säga att den sanna Kvinnan inte finns, men samtidigt prata om kvinnor som grupp
och deras situation. Detta då Nina Björks och andras utopi inte är här. För mig
var det här en mer nutida förlängning av Det
andra könet och jag känner en sådan glädje över att böcker som dessa finns,
som med hjälp av välutvecklad, knivskarp analys beskriver och diskuterar
feminism – den politiska ideologin som fått mig att sluta nedvärdera mitt eget
kön. Den som gett mig verktyg att kritiskt granska samhället jag lever i, som
gett mig ödmjukhet, som hjälpt mig förstå mina egna privilegier bättre (i
egenskap av vit och medelklass), som hjälpt mig av med mina kroppsnojor och som
fått mig att upptäcka systerskapet. (Inte kvinnor emellan – feminister emellan.) Att förstå vad det är som får det att sjunka i magen, vad som svider. Att se förbi det. Att se framåt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar