Av: Margaret Atwood
Grace Marks och James McDermott blir 1843 anklagade för mord
på deras arbetsgivare Thomas Kinnear vars hus de jobbat i och Nancy Montgomery
som var en slags föreståndarinna som gav order åt bägge. McDermott fälls och hängs
snart, men Grace Marks roll i det hela är man mer osäker på. Det var inte hon
som höll i yxan, det var inte hon som dräpte Kinnear. McDermott påstod att hon
hjälpte till att strypa Montgomery med en sjalett, Marks håller inte med. Hon
säger att hon visste att McDermott skulle mörda dem, men hon var så rädd för
att han skulle mörda henne också att hon inte fann något att göra för att
hindra honom. Hennes åklagare övertygar skickligt om att hon är svag, korkad
och totalt oförmögen att ha varit inblandad på något allvarligt sätt. När det emellertid
visar sig att hon har på sig Nancy Montgomerys kläder minskar förtroendet för
henne, och hon hamnar i fängelset. Denna sanna händelse utgör handlingen för
boken, och där detaljer saknas fantiserar författaren fritt. Boken är ur Grace
Marks men också doktorn Simon Jordans perspektiv; dr. Jordan som intervjuar
Grace Marks medan hon sitter in fängelset för att försöka utröna om hon har
några sinnessjukdomar, och vad hennes minnesluckor kring händelsen beror på.
Jag blev inte helt fångad av den här boken först. När jag
väl blev det eskalerade intresset exponentiellt. Trots att man får veta nästan
hela handlingen redan innan första kapitlet så var det ändå spännande att följa
den sen, mycket tack vara huvudpersonens mystiska karaktär, och hennes tragiska
förflutna. Detaljrikt berättar hon om hela sitt liv, där hon trälat som städerska i olika hushåll. Den enda personen hon någonsin knutit an till är död. Nancy Montgomery var otrevlig mot henne, och misstänkte svartsjukt att hon väckte åtrå hos mr Kinnear. För vackra Graces del så är livet fyllt av män med slippriga kommentarer och människor som antingen är misstänksamma mot henne eller försöker utnyttja henne på olika vis. Hon håller sig kylig och distanserad till det mesta, men samtidigt är det något som inte stämmer i hennes redogörelser, och det är omöjligt att utröna om hon är den hora och demon som McDermott utmålar henne som, om hon är helt oskyldig eller ett mellanting. Historien utvecklas till en berättelse om klass, maktspel, sex och kvinnoroller på 1800-talet. Gripande och intressant.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar