27 jan. 2011

Förintelsedagen

Så idag var det tema förintelse i skolan. Och förintelsen var ju
hemsk hemsk hemsk hemsk hemsk

som alla så väl vet. Vi fick se en hel rad svartvita filmer som bara gjorde mig illamående. Att man kan göra såna saker som tvålar, handdukar och dylikt av människor? Att man gör objekt av människor? Att man står och torkar sig i arslet med något som tidigare var en människa? O_O

Sen fick vi se en annan, mer modern film som hette Die welle



Den handlade om en lärare som ska lära en klass om diktatur, och lyckas ta det så långt att de blir som en diktatur själva, fast i en mindre skala såklart lolol.  
Den var jätte bra faktiskt, den fick mig att tänka på vilka flockdjur vi människor egentligen är! Hur långt vi kan gå bara av grupptryck., och inte bara grupptryck utan känslan av att höra till, hur långt vi kan gå av bara den känslan. Framförallt om man inte är bekant med den. Kom mig att tänka på Lilla stjärna (en bok) som handlar om några utstötta tjejer som lär känna varandra. De blir värsta sammansvetsade gruppen, och de alla är jättebittra. Sen eggar de varandra så pass mycket att de faktiskt börjar misshandla en person som varit vidrig mot en av dem, sen går det så långt att de börjar döda människor.

___________________________________________________________________
Om man dessutom får känna sig som bättre än andra, som att man har förmåner som andra inte kan lura sig till, om man leds till att tro att man är rätt och bra och att vissa bara är sämre helt enkelt ...
Det måste ju vara ... Och om man sedan eggas på som fan, vem vet vad man är kapabel till egentligen? Det är ju lätt att sitta på sina höga hästar med facit i hand, och säga att systematisk utrotning inte kan uppkomma nu för tiden, vi är för upplysta, vad fel man kan ha! Det känns som jag bara sitter och svamlar nu. Det kanske jag gör också .. Trololol. Så roligt att vara jag alltså, bara
tänka och
tänka och
tänka men
aldrig komma fram till ett skit. Det är jag det. Har känt mig så korkad på sistone, kan inte fokusera på något, drömmer mig bort hela tiden! Kan inte ens formulera mig! Ugh. Hoppas det går över snart




                                                       ^ SÅ jobbigt är det!

2 kommentarer:

  1. "Amagad du får inte sär skriva!" sa Cedrik, illsket och sprang hem!

    SvaraRadera
  2. Du behöver inte tänka, du är ju söt.

    SvaraRadera