Bokrecension (nr 36)

The Two Towers
Del två i Lord of The Rings
Av: J.R.R. Tolkien

Den enda bilden jag kunde hitta på upplagan jag läst ... Fint.

Den här långa berättelsen är sannerligen skriven i kronologisk ordning, i det att den, när den här boken börjar, tar vid precis där den andra slutade.
För att summera handlingen riktigt kortfattat: Den berättar om hur Aragorn, Legolas och Gimli på nytt träffar Gandalf (efter att han fallit ner i avgrunden i del ett) – men nu som Gandalf den vite, och om hur de sen krigar mot massor av orcher i Helm’s Deep. Den handlar också om hur Merry och Pippin träffar enterna och är med när de övertar Isengard där Saruman är härskare. Den berättar givetvis också om ringens resa; d.v.s. hur Frodo och Sam fortsätter ensamma och, i sin färd, får hjälp av Gollum. Boken slutar sedan med Gollums svek …

Jag måste säga att jag tyckte det var lätt intressantast att följa de två leden i handlingen som innefattar hober, d.v.s. det som handlar om enterna och det som handlar om Frodo och Sam. Krigsskildringarna faller mig inte lika mycket i smaken. Frodo beskrivs som något av en anti-hjälte, men på något sätt blir han lite mer heroisk i den här boken, känner jag åtminstone. Ett sådant ögonblick när jag känner som så är när Sam och Frodo stöter på Gollum, och Frodo bestämmer sig för att skona den förvridne besten som förföljt dem ett bra tag. Han gör detta då han kommer ihåg en dialog mellan sig och Gandalf, som de hade efter att Gandalf berättat om Bilbos rendez-vous med Gollum:
- What a pity Bilbo did not stab the vile creature, when he had a chance!
- Pity?
It was Pity that stayed his hand. Pity, and Mercy: not to strike without need.
- I do not feel any pity for Gollum. He deserves death.
- Deserves death! I daresay he does. Many that lives deserves death. And some die that deserve life. Can you give that to them? Then be not too eager to deal out death in the name of justice, fearing for your own safety. Even the wise cannot see all ends.
Sedan kan man ju inte frånse från magin i den här historien. Det är en cool och annorlunda värld, som är spännande att befinna sig i. Men jag föredrog ändå den första boken, antagligen p.g.a. allt krigande i den här.