Av: Lena Andersson
”Hon mindes dimmigt att hon fram tills nyligen ägnat sig åt
annat än sina känslor, intresserat sig för världen utanför, försökt lära sig
saker och glatt sig åt att finnas till. Nu försökte hon bara förstå om han
ville ha henne eller inte.”
En junieftermiddag får Ester Nilsson, essäist och poet, ett
erbjudande via telefon att hålla ett föredrag om konstnären Hugo Rask. Ester,
som beundrat konstnären från ett avstånd, blir glad över erbjudandet. Hennes
föredrag några månader senare är lysande, och Hugo själv ger henne vida
komplimanger. De börjar träffas och samtala då och då, oftast över middag på
diverse restauranger och krogar. Ester, som har en sambo vid namn Per sedan
några år tillbaka, bestämmer sig för att hon ska bli Hugos vän. Detta trots att
varje tegelsten på gatan kan märka hur förälskad hon är. Ester och Hugo har
mycket gemensamt, framförallt i deras intresse för Hugo. Ester följer med
brinnande engagemang upp varje resonemang som Hugo kommer med, men han gör
sällan detsamma för henne. Hon hittar ändå den bekräftelse hon behöver, i hans
små gester och i de ordval han gör. Framförallt vill hon bara vara med honom.
Deras förhållande, som ni kan tänka er, utvecklas till ett väldigt ojämlikt och
skadligt sådant.
Det gjorde lite ont i hjärtat att läsa den här boken. Ändå
kunde jag inte slita mig. Det är som en uppslagsbok i maktspel (medvetet som
omedvetet sådant) i kärleksrelationer. Å ena sidan är vi alla fria individer
som ska få vara självständiga, autonoma, och utan några krav på förbindelser,
unlike the old days. Samtidigt är vi lika chanslösa inför de förblindande
förälskelser som kan ta över en. Den handlar om utsattheten hos den som är mest
förälskad, och om hur förhållandet inte kan bli på den personens villkor. Det
handlar också om personer som bara vill bli beundrade, och folk som inte på
hundra år skulle finna det givande i en relation. Det var, kort sagt, en bok om
det problematiska med kärlek. Ytterst gripande, och relaterbart. Det som ändå
irriterar lite är hur tydligt det är för oss som läsare att Ester inte borde
vara med Hugo, och hur ointresserad och osympatisk han är. Det blev alltså,
åtminstone för mig, en del ögonhimlande åt huvudpersonen. Samtidigt så händer
sådant; att vettiga, ansvarsfulla människor ger upp sig själva för … vadå? En
utopisk bild av den sanna kärleken? En utopisk bild av den sanna mannen och (i
detta fall) den sanna poeten och konstnären? Det smärtar att se en person som
Ester falla för en person som Hugo, som hatar att få kritik och som styr henne
som en marionettdocka. Men jag köper det, faktiskt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar