Av: Veronica Roth
Sista delen i Divergent-trilogin
Det går inte riktigt att skriva om handlingen i den här boken utan att spoila allt för de som inte läst den. Men - man får veta vad som finns utanför staketet. Man får veta vad hela grejen är med staden som Tris och de övriga lever i. Allt avslöjas och allt vänder och vrider sig tills det bittra slutet, då en (för mig åtminstone) oväntad sak inträffar. Revolution eller inte revolution? Serum eller inte serum? Falanger eller blod? Ingendera? Kort sagt så var det ett spännande slut på en bra trilogi, där det finns konflikter på helt olika skalor - i Tris respektive Tobias familj, dem emellan och i samhället i stort, framförallt mellan toppen och människorna som INTE är med och styr allt. Det var en serie som faktiskt inte bara var underhållning, utan som ställer en hel del frågor angående moral, samhälle och personliga beslut, detta hos ett gäng ungdomar som visserligen är otrovärdigt mogna, kan tyckas.
7 feb. 2014
30 jan. 2014
Det rimligaste/det orimligaste? ~ "When the slave becomes the master" ~ om SCUM
Inleder med några av de hundratals »djupa
sanningar« om kvinnor skrivna av Stora Män, dessa mellan 384 f.Kr - 1912
e.Kr.:
”Kvinnan såsom liten och dum och därför elak, såsom mannens bihang och påhäng skall kväsas till såsom barbaren eller tjuven. Hon är endast behövlig såsom vår äggstock och livmoder, allra bäst dock som slida!”
”Livet i det här samhället är – i bästa fall – skittråkigt, och ingen aspekt av det är överhuvudtaget relevant för kvinnor. För civiliserade, ansvarstagande, spänningssökande kvinnor återstår bara att störta regeringen, eliminera det ekonomiska systemet, införa total automatisering, och förstöra det manliga könet.”
En kvinna är
som en steril man; honan är i själva verket hona på grund av ett slags
oförmåga, d.v.s hon saknar förmågan att koka ihop sperma ur näringens
slutprodukt på grund av kylan i sin natur. ”Honan” är i detta avseende en
”stympad hane”.
Aristoteles 384-322
f.Kr.
”Vad gäller
den individuella naturen är kvinnan dålig och ofullgången ty den aktiva kraften
i den manliga säden strävar efter skapandet av en perfekt likhet i det
maskulina könet, medan skapandet av kvinnan kommer ur en defekt i den aktiva kraften
eller från någon materiell indisposition. Eller från någon yttre påverkan, som
den sydliga vinden, när den är fuktig.”
Thomas av
Aquino 1225-1274
”Gud har
skapat en man och gett honom ett brett bröst, inte breda höfter, för att mannen
på det stället skall kunna rymma vishet. Men den plats där orenligheten går ut
är liten. Detta är omvänt hos kvinnan. Därför har hon mycket orenlighet och
föga vishet.”
Martin
Luther 1482-1546
”Det ena av
dem måste vara aktivt och starkt, det andra passivt och svagt; det ena måste
vilja och kunna, men i fråga om det andra är det tillfyllest, att det gör ringa
motstånd. Av denna grundtanke framgår, att kvinnan särskilt är skapad för att
behaga mannen. (…) Därför bör man vid kvinnors uppfostran helt och hållet
ta hänsyn till männen. Att behaga dessa, att vara dem nyttiga, att göra sig
älskade och aktade av dem, att uppfostra dem som små, att vårda dem som stora,
att råda dem, trösta dem, att förljuva deras liv, se där, vad som är kvinnornas
plikter under alla tider, och vad man bör meddela dem från deras barndom!”
Jean-Jacques
Rousseau, 1762
”Naturen
skapade kvinnorna till våra slavar. De är vår egendom, vi är inte deras. De
tillhör oss, som trädet med sina frukter är trädgårdsmästarens egendom. Vilken
enfaldig idé att kräva jämlikhet för kvinnor. Kvinnor är inget annat än
barnproducerande maskiner.”
Napoleon
Bonaparte, 1769-1821
”Kvinnor är
inte av naturen intelligenta. Om en kvinna lyckas, mot alla odds, bli
intelligent beror det på att det är något fel med hennes könsorgan.”
Friedrich
Nietzsche, 1888
”Kvinnan såsom liten och dum och därför elak, såsom mannens bihang och påhäng skall kväsas till såsom barbaren eller tjuven. Hon är endast behövlig såsom vår äggstock och livmoder, allra bäst dock som slida!”
August Strindberg.
1849-1912
Följer med ett annat citat, ur förordet skrivet av
Sara Stridsberg till denna version av manifestet:
"Historien
är en hjärntvätt. SCUM är en avprogrammering. Valerie kan sina Manstänkare, hon
kan sin Manshistoria. Valerie skojar med dem alla."
SCUM-manifestet
”Livet i det här samhället är – i bästa fall – skittråkigt, och ingen aspekt av det är överhuvudtaget relevant för kvinnor. För civiliserade, ansvarstagande, spänningssökande kvinnor återstår bara att störta regeringen, eliminera det ekonomiska systemet, införa total automatisering, och förstöra det manliga könet.”
Valerie Solanas beskrivs i förordet
som en smart, spirituell, rolig, fri och helt galen kvinna. Det framgår
ganska tydligt även när man läser hennes manifest. Vissa hävdar att hennes verk
är satiriskt, att det ska läsas metaforiskt. Valerie själv hävdar motsatsen. I
hennes värld är SCUM ett sätt att vara på. Som kvinna kan man vara antingen
SCUM eller en Daddy's Girl. Antingen är man en kvinna böjd av män, en kvinna
som faktiskt är som en man (i hennes egna ord: ”Daddy’s Girls […] som inte
känner till något annat sätt att ”leva” och som har reducerat sitt förstånd,
sina tankar och sin synförmåga till mäns nivå, som på grund av sin brist på
känsla, fantasi och förstånd bara är värda något i ett manligt
"samhälle", som kan få en plats i solen - eller snarare, en plats i
slemmet - bara som tröstare, ego-peppare, avspännare och avelsdjur”) eller
så är man en fri kvinno-kvinna, en arrogant, cool kvinna - man är SCUM.
Kvinnokampen rör inte män, den är mellan dessa två kvinno-kategorier. Männen är mindre viktiga, och ska helst utplånas. Hennes manifest behandlar
flera punkter där hon anser att männen skadat tillvaron. Bland annat följande:
Krig
Trevligheter,
artighet och "värdighet"
Pengar,
äktenskap och prostitution; arbete och förhindrande av ett automatiserat
samhälle
Faderskap
och mentalsjukdom (rädsla, feghet, blyghet, ödmjukhet, osäkerhet, passivitet)
(Förklaring:
Modern älskar sina barn även om hon ibland blir arg; ilska blåser hastigt
bort och den utesluter inte kärlek och grundläggande respekt. Då Daddy är
känslomässigt störd älskar han inte sina barn; han uppskattar dem – om de är
”duktiga”, vilket betyder att de är trevliga, ”respektfulla”, lydiga, tysta,
undergivna och inte tenderar att hemfalla åt opassande humördemonstrationer,
vilka är väldigt upprörande för Daddy’s lättstörda manliga nervsystem.)
Funktionalism
Filosofi,
religion och moral baserad på sex
Fördomar
(ras, etnicitet, religion, etc)
Konkurrens,
prestige, status, formell utbildning, okunnighet och sociala och ekonomiska
klasser
Förhindrandet
av konversation
"Stor
konst" och "Kultur"
(Förklaring:
Då mannens ”konstnärliga” strävan inte är att kommunicera (eftersom han inte
har någonting på insidan har han ingenting att säga) utan att kamouflera sin
primitivism flyr han till symbolism och obegriplighet (djupa grejer). […] ”Stor
konst” bevisar att män är överlägsna kvinnor, att män är kvinnor, detta genom
att nästan allt det som rubricerats som ”Stor konst” – vilket antifeministerna
ständigt påminner oss om – skapades av män. Vi vet att ”Stor konst” är stor
eftersom manliga auktoriteter har sagt oss det, och vi kan inte hävda något
annat, eftersom endast de med utsökt sensibilitet, vida överlägsen vår egen,
kan uppfatta och uppskatta storheten i ”Stor konst”. Och beviset på deras
överlägsna sensibilitet är att de uppskattar den sentimentala smörja de
uppskattar.)
Sexualitet
Leda
Sekretess,
censur, förtryck av kunskap och idéer, avslöjanden
Hat och våld
Sjukdomar
och död
Det är
många punkter hon tar upp, men ganska lite på varje punkt. Därför är detta ett
kort manifest. Valerie sålde det på gatan, för en dollar eller så. Eller en
kopp kaffe, eller en cigg. Hon sålde även sig själv på gatan. Hon var full av
paradoxer. Varför pratar jag så mycket om författaren? För att man inte kan
prata om en persons manifest utan att prata om personen. ”Läs mitt manifest”,
sade hon. ”Det berättar vem jag är.” Med hennes paradoxala person kom ett
paradoxalt manifest, där hon, efter ovanstående punkter, redogör för hur SCUM
ska bekämpa dagens ”samhälle” (hint: med våld). Samtidigt står det:
”En
kvinna vet instinktivt att det enda som är fel är att skada andra och att
meningen med livet är kärlek.”
Den här boken är orimlig. Den är vansinnig. Den vänder ut och in på hela världen som om det vore en självklarhet. Den säger inte bara 'fuck you, patriarkatet', den säger 'världen är inte menad att vara såhär, allt du någonsin trott om människor och livet är falskt'. Den försvarar sig inte mot män, den ondgör sig inte mot sexism, den vänder sig inte mot män överhuvudtaget. Den säger något så extremt ovanligt som att män är överflödiga. I vårt samhälle skapat av män är detta närmast otänkbart.
Men är Valerie en viktig person inom
feminismen?
”När
Mary Harron gjorde research för sin film, ”I shot Andy Warhol”, pratade hon med
många av 1960-talets mest inflytelserika feminister. I princip ingen av dessa
hade träffat Valerie. Vissa av dem avfärdade henne helt. Andra sa att SCUM var
en milstolpe i det feministiska projektet. Flera sade att hon varit viktig
eftersom hennes raseri och kompromisslöshet hade gjort att ”normal” ilska över
patriarkatet framstod som mer rimlig. Alla var de överens om att Valerie aldrig
var del av någon feministisk grupp. Valerie var alltid ensam.”
En sak vet jag i alla fall. Nästa gång jag bevittnar sexism, då kommer jag tänka på henne. Nästa gång jag bevittnar manlig hegemoni, då kommer jag tänka på SCUM. Jag kommer tänka på SCUM, och trycket kommer lätta.
20 jan. 2014
Divergent och Insurgent
Av: Veronica Roth
De första två delarna i Divergent-trilogin
I den här dystopin är befolkningen fast innanför ett
stängsel där de är indelade i fem falanger (factions
på engelska) baserade på sin personlighet. För att undvika krig har man delat
upp folk efter vad de tror är den största orsaken till krig. De som tror det är
själviskhet är med i Abnegation, de
som tror det är aggression är med i Amity,
de som tror det är falskhet och lögn är med i Candor, de som tror att de är feghet är med i Dauntless och de som tror det är okunskap är med i Erudite. Fram tills man är 16 går barn
från alla falanger i en gemensam skola. Därefter måste man välja en falang,
varefter man, om man klarar provet, får vara där och om man inte klarar provet
blir falanglös och för evigt dömd till att vara utanför samhället. Beatrice
Prior är en sådan 16-åring, med valet framför sig. Hela sitt liv har hon levt
med sina föräldrar och tvillingbror i Abnegation,
men har aldrig riktigt känt sig hemma där. Innan man får göra sitt val utsätts
man för en simulation, där man utefter sina reaktioner får veta vilken falang
man har förutsättning för att passa i. Beatrice Prior passar i tre falanger, något man aldrig ens hört
talas om tidigare. Hon får veta att hon är Divergent,
med ett psyke mer flexibelt än många andras. När hon valt falang visar det sig
att saker inte styrs så etiskt som hon trott och att det finns saker inte ens
ledarna i de olika falangerna vet. Och vad finns utanför stängslet? Ingen verkar
veta …
Den här boken påminde på många sätt om Hungerspelen – en ungdomsbok, en dystopi och en stark, kvinnlig
huvudperson. Divergent kändes ändå
för mig lite mer … äkta. Beatrice, eller Tris som hon kallas, har många
svagheter (och nej, detta motsäger inte att hon är stark). Hennes kropp är liten
och som en uppväxt i Abnegation har
hon inte direkt fått träna den särskilt mycket. Hon överkompenserar detta och
börjar nå den gränsen där hon inte känner igen sig själv, gör elaka saker och
börjar ifrågasätta sitt beteende. Vad är mod och vad är galenskap, vad är
vettigt och vad är bara ett sätt att bevisa sig på? Divergent handlar mycket om att mod inte är att inte ha några
rädslor, utan att hantera dem. Den behandlar människans psyke –
grupptillhörigheter, värderingar och människors paradoxer, i ett samhälle som
inte är en demokrati och inte heller totalitär, en som grundar sig på fria val
men ändå är i högsta grad toppstyrt och där falangtillhörighet värderas högre
än släkttillhörighet. Men visst känns handlingen väl konstruerad ibland. Visst
halkade den in på en del klyschor. Det var ändå riktigt bra, spännande
underhållning och jag ser fram emot nästa del.
15 jan. 2014
Ang. Det andra könet
Den här gången blir det inte en summering och inte en recension, utan en essä om en av de bästa icke-skönlitterära böcker jag läst - en bok som blivit kallad "den feministiska bibeln", en av de (om inte den?) första boken som verkligen ifrågasätter könsroller och tar upp kvinnodiskrimineringen genom historian. Essän skrev jag i skolan, till svenskämnet, så om min lärare mot all förmodan skulle råka se det här - det är inte plagierat bara för att det är på nätet nu lolol. Försvinner gör fö fotnoterna och källhänvisningarna.
Vad vill Beauvoir?
Om boken
Det andra könet – Kvinnan och patriarkatet
Simone de Beauvoir inleder sin bok om kvinnor med att fråga
sig själv om det finns kvinnor, och vad det i så fall är för något. En
intressant fråga som kan vara svår att besvara, då kvinnligheten oftast
gestaltas som något diffust, odefinierbart och bräckligt. Kvinnligheten kräver
ofta mycket energi och stort engagemang för att upprättas och bibehållas, och
vad den innebär är ganska godtyckligt. I de tidiga tv-spelen förstår man vilka
karaktärer som är kvinnor genom att titta på vilka det är som har smink,
smycken, rosetter eller rosa detaljer tillagda på sin kropp, à la Ms. Pacman,
som ser ut som Pacman-gubben fast med en rosett och långa ögonfransar. Kan man
i de färgade tygerna på en rosett finna en slags evig kvinnlighet, trots att det
bara är tyg? Antagligen inte, snarare känner man ett behov av att markera de
gubbarna för att kunna skilja dem från protagonisterna i tv-spelen. De
kvinnliga attributen som placeras på karaktärerna av honkön är där för att
skilja dem från mannen, och medan männen får ha olika attribut på sig baserat
på sin personlighet så får de kvinnliga karaktärerna nöja sig med att få
kvinno-attribut och definieras som En Kvinna.
Vad menar Beauvoir?
Tv-spel hade inte uppfunnits än när Det andra könet publicerades, men det gestaltar ändå vad
författaren redan på 40-talet lade fram – att mannen är normen och kvinnan
definieras genom att hon skiljer sig från normen, som något annat, något
Beauvoir syftar till som ”den Andra”. Detta är något uråldrigt i människans
natur, det behovet vi har av att dela upp i klasser, att rangordna, att ta
avstånd från det annorlunda. I den första delen av boken härleder hon hur denna
föreställning om den Andra formats genom historien, genom att först presentera
biologiska fakta, för att sedan diskutera myter, föreställningar och kvinnans
historia. Väldigt sakligt får vi höra om kvinnans kropp. Många har teoretiserat
kring att kvinnans underlägsenhet härstammar från hennes fysiologiska nackdelar.
Hon är på ett mer påtagligt sätt än mannen ett offer för rasen och dennes
fortlevnad, underställd hennes kroppsfunktioner – menstruation, graviditet,
klimakterium, ett bräckligare nervsystem och mindre muskelstyrka än mannen. Dessa
är fakta, ”We can do it!” posters åsido. Dessa är dock inte summan av kvinnans
begränsningar, och vår bild av kvinnan stannar inte där. Ordet ”kvinna” fyller
oss med mängder av föreställningar och känslor, många negativa sådana. ”Kom
hit, kvinna” hör man genast är ett nedlåtande uttalande. ”Fruntimmer” säger
männen och skrockar. ”Ni spelar som tjejer” är inte en komplimang. ”Jag älskar
kvinnor” säger vissa män ibland, som om de pratar om en viss godistyp. Många
tjejer har nog någon gång hört ”du förstår inte för att du är kvinna”. Beauvoir
förklarar: ”Det är en förening av alla
varelser av honkön som i mannens ögon strålat samman i kvinnan – hon är trög,
otålig, rastlös, listig, dum, okänslig, liderlig, grym, förödmjukad.”
Kvinnans svaghet i förhållande till mannen är inte nog för
att förklara hennes underställdhet, menar författaren. Vissa, såsom Engels och
Bebel, har lagt fram att kvinnans ringa arbetskapacitet är det som inskränkt
henne till passivitet, när hon t ex inte kunnat använda sig av de brons-,
koppar-, tenn- och järnverktyg som brukats av männen. Beauvoir håller inte med:
”Arbetsfördelningen
mellan könen kunde ha grundats på vänskapliga förbindelser. Om människans
förbindelser med sina likar uteslutande vore vänskapliga, skulle man inte kunna
redovisa något förslavande. Denna företeelse är en konsekvens av den
imperialism som det mänskliga medvetandet utövar, när det söker objektivt
genomdriva sin suveränitet. Om inte
kategorin det Andra och kravet att dominera det Andra ursprungligen funnits i
det mänskliga medvetandet, skulle upptäckten av redskapen inte kunnat medföra
kvinnans förtryck”.
Det är alltså mannens, och människans i övrigt, behov att
dominera som förslavat kvinnan. Det finns inget som säger att kvinnan inte kan
arbeta. En kvinna framstår inte som svag för sig själv, det är först när hon
jämförs med mannen hon tycks svag. Hennes kropp är inte vad som fängslat henne
i passivitet, det är hennes roll som kvinna som gjort det. Hennes roll som
underlägsen, som den Andra, som den förslavade, den passiva, har lett till att
kvinnan inte lekt, skapat, utforskat eller överhuvudtaget utvecklat sitt
intellekt i samma höga grad som mannen. Hon har uppfostrats till att ha respekt
för mannen och dennes lagar, att inrätta sig i detta samhälle som är format av
och för männen, där hennes roll är en biroll. Hon har fått förstå att hon inte kan förstå eller ta lika stor del av
manssamhället, hon besitter inte den manliga kompetensen och kunskapen
nödvändig för det.
För att få så pass mycket makt som hon kunnat har hon fått
ta till sig olika knep, och ofta behövt använda sig av mannen som mellanhand
mot staten, något Beauvoir behandlar i det långa kapitlet om kvinnans historia.
”Kvinnan har alltid varit, om inte mannens
slav, så åtminstone hans vasall”, får
vi förstå i boken. Hon har behövt samarbeta med mannen för att få ta del av den
övre kastens privilegier, och har i samma andetag på sätt och vis accepterat
sin plats som underordnad. Formad och förtryckt av manssamhället har kvinnan
därför utvecklat en ganska speciell karaktär, och det är svårt att svara på vad
en kvinna egentligen är. Vad är hönan
och vad är ägget? Är kvinnan som hon är för att hon blivit inrättad så, eller
har hon blivit inrättad så för att hon är så? Dessa frågor utforskas i kapitlet
Myter, där vissa fördomar om kvinnor
diskuteras. Instängd i sin kvinnoroll har många kvinnor tagit till och
utvecklat egenskaper som kan tyckas negativa. En person i bur visar inte sina
bästa sidor, även om den buren är en teoretisk sådan, byggd av normer och strukturer.
I den andra delen behandlar författaren kvinnans nutida livssituation,
och hur man bör, och har, lagt upp den politiska kvinnokampen. Problemet med
denna, menar hon, är att ”[…] kvinnorna säger inte vi, utom vid vissa
kongresser som förblir abstrakta manifestationer.” Kvinnan är inte en klass för sig, såsom arbetarklassen, borgare eller en viss
etnicitetsgrupp. Hon känner mer solidaritet för sin samhällsklass, sin familj
och sin man, än för sitt kön. En vit medelklasskvinna är i första hand vit och
medelklass, i andra hand kvinna. En riktig kvinnokamp har inte skett, och
kanske aldrig kommer ske, då kvinnan inte är en samhällsklass, inte en grupp
för sig – hon är hälften av mänskligheten, starkt integrerad med den andra
halvan, separerad från den på biologiska grunder.
För att på
riktigt höja kvinnans status skulle man alltså behöva ena alla kvinnor och
därmed anta en intersektionell syn. Man skulle allierade behöva stå mot de
normer som funnits genom historien, höja sig över immanensen som hämmat kvinnor
genom århundradena. Så beskriver inte författaren den feministiska kamp
dittills, som alltid skett försiktigt, på politikens, statens och därmed
männens, villkor. Beauvoir själv förespråkar vare sig det ena eller det andra. Av
dessa skäl är inte Det andra könet
särskilt upplyftande – författaren kommer inte med svar, hon kommer inte med
upplyftande prognoser. Kommer kvinnan alltid vara ”den Andra”? Kanske. Kommer
det någonsin komma en riktig kvinnorevolution? Det är inte så sagt. Hennes
förtryck är så ingrott i henne, i alla och i samhället, den är så inneboende i
hela vår kultur. Det är kanske inte ens en majoritet som vill att det
förtrycket ska försvinna – många män känner obehag vid tanken på att förlora
sitt privilegium och många kvinnor finner en viss tjusning och framförallt
bekvämlighet i sin underställdhet. Bägge kön värnar till viss grad om den
mystik som kvinnan har, den speciella karaktär hennes underkastelse gett henne.
Vad vill Beauvoir?
Den förhoppningen
Beauvoir har om ett androgynt samhälle, där den könlösa kunskapen och
vetenskapen är just det – könlös, eller könsospecificerad, och mannen och
kvinnan har samma prestige, medger hon själv liknar en utopi. Men även om man antar att det inte är
det – hur ska man uppnå det? Räcker det med att kvinnan och mannen är
ekonomiskt jämställda? Inte enligt Beauvoir:
”Man får visst inte tro att det skulle räcka
med en förändring av hennes ekonomiska villkor för att kvinnan skulle
förvandlas. Denna faktor är och förblir dock grundläggande för utvecklingen men
så länge den inte får de moraliska, sociala och kulturella konsekvenser som den
förebådar och kräver, så kan inte den nya kvinnan bli till.”
För att ändra
kvinnan och hennes situation måste man ändra inte bara den ekonomiska
situationen – hela det sociala sammanhanget måste ändras, med dess seder och
normer. Det är intressant, hur hon väljer formuleringen ”att kvinnan skulle
förvandlas”, då många feminister och människor i övrigt tycker det är
föraktligt att kvinnor ska behöva ändra sig, att kvinnor ska behöva ”bli som
män”, att detta betyder att man anser att manlighet är, och alltid kommer vara,
bättre än kvinnlighet, och att kvinnor, för att bli likställda med män, måste
anpassa sig efter männen, och inte vice versa. Beauvoir motsäger detta. Begrepp
som ”det evigt kvinnliga” anser hon vara inskränkande och osanna. Själva
grundtanken med boken motsäger det, och fastställs även med det slagfärdiga
citat som kanske är mest känt från Det
andra könet: ”Man föds inte till
kvinna, man blir det.” Hon verkar överhuvudtaget inte se det som att man ska förmanliga kvinnan, utan
verkar snarare tycka att mannen fått ensamrätt på något som inte är manligt per
se, och att kvinnor också borde få tillgång till det. Inte bara få tillgång
till det, utan göra sin egen version: ”Hon
måste byta skinn och skapa sina egna kläder. Dit kan hon komma bara genom
kollektiva framsteg.”
Frågan är hur
dessa kollektiva framsteg ser ut? Som jag tidigare nämnt tycker inte författaren
det räcker att jämställa kvinnokampen med den socialistiska, hon tycker inte
man kan samblanda dessa två tillstånd av underlägsenhet med varandra, det är
att reducera kvinnornas förtryck. Detta bl.a. då biologi inte har samma
dramatiska roll i uppdelningen i klasser. Den stämpel vissa gett henne som
marxistisk feminist är alltså inte helt rättfärdigad. På slutet citerar hon Karl
Marx, och hon har vissa kommunistiska ideal, men hennes filosofi är i mångt och
mycket centrerad kring den individualistiska friheten och uttrycket.
Även om Beauvoir
beskriver äktenskapet som något skapat av männen med kvinnor enbart som medel,
och även om hon problematiserar kärnfamiljen, där kvinnan blir styrande i
hemmet men isolerad från samhället i övrigt, så förespråkar hon inte något
avskaffande av familjens institution.”[…]
exemplen Sparta och nazistregimen utgör bevis för att kvinnan inte blir mindre
förtryckt av mannen för att hon är direkt knuten till staten.”
Man kan inte se
på kvinnan och mannen enbart som ’ekonomiska enheter’, man kan inte se på
kvinnans fertilitet som en slags motsvarighet för arbete, man kan inte tvinga
henne att skaffa barn, bara sätta henne i situationer som tvingar henne att
göra det, genom att förbjuda abort o s v. Man kan inte rationalisera hennes
situation, hennes sexualitet eller hennes skillnader från mannen. Detta
fastslår Beauvoir. Det viktigaste, enligt henne, verkar vara att det blir rätt
från grunden – att pojkar och flickor uppfostras likvärdigt, med samma rätt
till ett aktivt, kreativt liv.
Boken avslutas,
om inte i positivitet, så åtminstone med lite mjukhet:
”Det faktum att man är människa är mycket
viktigare än andra särmärken som skiljer människor åt. Det blott och bart givna
kan aldrig ge överlägsenhet, dygd som man fordom kallade det är genom sin
definition ”det som beror av oss”. Hos båda könen utspelas samma drama om
köttet, anden och ändligheten, för båda könen gäller att tiden tär dem och
döden lurar. De har också samma grundläggande behov av varandra. De kan vinna
samma ära ur sin frihet. Om de visste att rätt njuta dess frukter skulle de
inte falla för frestelsen att gräla om bedrägliga privilegier och då skulle
solidaritet kunna uppstå dem emellan.”
Om boken
Folks ovilja mot
den feministiska ideologin kan man inte minst notera i emottagandet av den
andra delen av boken, som publicerades separat från den första. Simone de
Beauvoir blev trakasserad och förlöjligad av många, inklusive vänner till henne,
efter publiceringen av boken. Vatikanen gillade den inte, och satte den på sin
lista över förbjudna böcker. Camus kritiserade den för att vara förlöjligande
mot fransmän, och många författare klagade på att den var fylld av ordbajseri,
och att den var pretentiös. En annan vanlig kritik var att Beauvoir själv visar tecken på misogyni –
samtidigt som hon skriver om kvinnor så distanserar hon sig från dem, något bl
a poeten Stevie Smith hävdade i en recension. Däremot var det många kvinnor som fann tröst och igenkänning i boken, vilket
leder författaren till att i sin biografi säga:
“I should have
been surprised and even irritated if, when I was thirty, someone had told me
that I would be concerning myself with feminine problems, and that my most
serious public would be made up of women. I don’t regret that it has been so.
Divided, lacerated, in a world made to put them at a disadvantage, for women
there are far more victories to be won, more prizes to be gained, more defeats
to be suffered than there are for men. I have an interest in them; and I prefer
having taken a limited but real hold upon the world through them to drifting in
the universal.”
Slutsats
Det är ingen
tvekan om att Simone de Beauvoir är en feministisk ikon och att denna bok varit
en grundsten för kommande feministiska verk. Man brukar säga att den lade
grunden till andra vågens feminism på 60-talet, där man började diskutera fler
könsfrågor än bara rösträtt och grundläggande kvinnliga rättigheter. Ändå är det svårt försöka placera in henne i olika feministiska fack, och själv
säger hon att hon ”inte ville stänga in sig i feminismen” och att hon inte
heller hade någon illusion om att försöka lösa kvinnornas problem. Hon visar ändå tendenser på radikalfeminism i hennes användning av ordet
patriarkat och jämförelsen med kvinnan som mannens slav. Liberalfeminist är
Beauvoir kanske för negativt inställd för att kunna kallas, men i likhet med
liberalfeministerna tror hon att kvinnan främst är underordnad då hon
inte fått samma plats i det offentliga rummet som mannen. Man bör nog inte i
första hand se Det andra könet som
ett politiskt verk, utan kanske i första hand som ett filosofiskt sådant, som ingående
diskuterade kvinnans underställdhet, och på ett övertygande sätt argumenterade
för en likhetsfeministisk syn, med könet som social konstruktion.
The progress of love
Av: Alice Munro
Förra årets nobelpris till ära så fick jag denna i julklapp:
en novellsamling av Munro själv. Det är tio noveller av varierande längd, alla
skrivna på liknande sätt, med samma sorts uppbyggnad. I samtliga noveller så slungas
man in i en skara med människor som på något sätt hänger ihop – om de nu är
släkt, grannar o s v varierar. Vi får veta utvalda saker om personerna. Själva
handlingarna är inte uppbyggda som i romaner – ofta kommer själva klimaxet just
i slutet, och det är inte heller så uppbyggt, det är mer som en glimt av
igenkänning, ett litet minne eller en återknytning till en tidigare sak i
berättelsen som blir kulmen av historien, eller åtminstone för mig. Jag tycker
alla slut var lysande, faktiskt. På något sätt lyckas hon föra så mycket mening
till sådana subtila små ting, små detaljer blir tyngda med implikationer – om
människorna i fråga, deras innersta väsen och hela deras liv. Ett tema i boken
(tycker jag mig skönja) är ömtåligheten i mänskliga relationer och den oförmåga
många har att verkligen älska, att verkligen dedikera sig själva till någon
annan. Otrohet är ett återkommande tema, men också fadd, uttömd kärlek, eller
kärlek som aldrig riktigt upplevs, utan snarare uppenbarar sig små ögonblick,
för att sedan försvinna igen.
Den här boken är för mig ett ”levande” bevis på hur handling
inte alltid är så viktigt, åtminstone inte i böcker. När jag läste den här
boken om manusskrivning så menade författaren att man efter att ha skrivit ett
manus ska kunna redogöra för handlingen för en kompis eller någon man litar på,
och om personen verkar ointresserad eller uttråkad under tiden – då behöver den
skrivas om. Med böcker och framförallt noveller behöver det inte vara så. För
att göra ett exempel tänker jag beskriva handlingen i novellen Miles City, Montana från boken: en
familj bestående av ett par föräldrar och en son och dotter tar bilen till
Ontario för ett par dagars semester och för att hälsa på släkt. På vägen dit
drunknar dottern nästan i en pool de besöker för att svalka sig, men som tur är
så klarar hon sig. Efteråt äter de hamburgare och fortsätter på sin semester,
och mamman i familjen minns en grannpojke hon kände som liten som dog. Jaha?
kan jag tänka mig att man tänker efter att höra en sådan handling. Hon dog nästan men klarade sig. Familjen
fortsatte sin semester, och inget hade ändrats. Det här tyckte jag ändå var den
bästa av novellerna i boken, för genom kopplingen till mammans grannpojke som
dog och minnet av hans föräldrar på begravningen som i hennes barnaögon verkade
godkänna sin sons död. Acceptera den. I barnets ögon verkar det så otroligt
grymt, att sätta ett barn till världen men inte kunna skydda den. Att sätta ett
barn till världen och veta att den ska dö. Att stå på begravningen och medge
att detta skett. Stå där, helt stilla. Av en tanke förmedlad på det
skickligaste av sätt kan jag leva mig tillbaka till barndomen och känna igen smärtan
när illusionen av mamma och pappa som gudar och som barriärer mot omvärlden försvann.
Känslan av att deras kärlek aldrig är nog. Det påminner mig om en dröm jag hade
flera gånger när jag var liten, som alltid slutade med min död och att jag
ovanifrån såg på min begravning, med familjen runt min kista. När jag såg hur
de grät obönhörligt kände jag en slags pervers glädje. Tänkande: nu fick de allt.
30 dec. 2013
2013 - en summering
De första åtta månaderna det här året var inte så bra. I skolan skrev jag en rapport om svarta hål. Vi hade nationella prov, där det mest framstående var fysikprovet på fyra timmar. Morfar dog. Hade brist på motivation i skolan. På fritiden kände jag mig ensam och ledsen. Det bästa på vårterminen var nog besöket i Paris, för det var ... Paris. På skolavslutningen hade jag mensvärk, trängdes på bussen och satt ensam hemma, håglös. Sommaren gick an. Italienresan var rolig. Jag sommarjobbade på hemtjänsten ett par veckor, det var helt OK. Firade midsommar i Lundby. Var på Bråvalla, vilket var underväldigande. Övningskörde en hel del med far min.
De två månaderna efter de första åtta var hemska. Ångest och kval. Grät stor del av tiden. Jag trodde mina sociala och psykologiska problem hade sin rot i min pojkvänsrelation. I efterhand kom jag att förstå att det var en förenklad slutsats. Jag missade saker, kom för sent till saker, saker gick sönder. Ångrade saker. Jag blev myndig och väntade naivt på den första utgången som aldrig kom, med vännerna som inte finns.
I november började saker vända så smått. Någon gång häromkring hälsade jag på min syster i Norrland, det var ett jättefint besök, hon tipsade mig om musik och visade mig på något sätt ett annat liv, kärlek. Jag vet inte varför, men det här besöket förändrade mig, även fast inget särskilt dramatiskt hände. Men det behöver inte alltid det. Innan det här besöket kände jag mig nästan suicidal, efteråt kände jag hopp. Jag började träna mer regelbundet. Ackompanjerade en skönsjungande tjej på gitarr på ett evenemang. Träffade en sötnos. Analyserade Det andra könet. Skolkade omotiverat och hjälpte dissekera en gris. Dissade diskret min körskolelärare, som jag uppfattade sög pengar ur mig. Bokade risktvåan privat och gick på den i december, nuvarande månaden, då jag känt mig hyfsat balanserad men också orolig inför framtiden - den är så nära. Vad ska jag göra med mig själv? Var ska jag göra av mig själv?
De två månaderna efter de första åtta var hemska. Ångest och kval. Grät stor del av tiden. Jag trodde mina sociala och psykologiska problem hade sin rot i min pojkvänsrelation. I efterhand kom jag att förstå att det var en förenklad slutsats. Jag missade saker, kom för sent till saker, saker gick sönder. Ångrade saker. Jag blev myndig och väntade naivt på den första utgången som aldrig kom, med vännerna som inte finns.
I november började saker vända så smått. Någon gång häromkring hälsade jag på min syster i Norrland, det var ett jättefint besök, hon tipsade mig om musik och visade mig på något sätt ett annat liv, kärlek. Jag vet inte varför, men det här besöket förändrade mig, även fast inget särskilt dramatiskt hände. Men det behöver inte alltid det. Innan det här besöket kände jag mig nästan suicidal, efteråt kände jag hopp. Jag började träna mer regelbundet. Ackompanjerade en skönsjungande tjej på gitarr på ett evenemang. Träffade en sötnos. Analyserade Det andra könet. Skolkade omotiverat och hjälpte dissekera en gris. Dissade diskret min körskolelärare, som jag uppfattade sög pengar ur mig. Bokade risktvåan privat och gick på den i december, nuvarande månaden, då jag känt mig hyfsat balanserad men också orolig inför framtiden - den är så nära. Vad ska jag göra med mig själv? Var ska jag göra av mig själv?
Lord of the Flies
Av: William
Golding
Handlingen till den här boken, som tydligen inspirerats av Coral Island av R.M. Ballantyne, är att ett gäng
pojkar, efter en flygplanskrasch, ska överleva helt ensamma på en ö. Vi får
följa hur de går från att vara vanliga skolpojkar till att bli vildar. Deras
tid där börjar med organiserade möten och gemensamma överenskommelser och
lagar. Pojkarna gör upp en eld för att skapa en rök som kan dra till sig
uppmärksamhet. De samlar, bygger. Men rivalitet uppstår när flera av gossarna
vill ha auktoriteten och makten. Vissa av pojkarna finner mer pondus i jagandet
av vilda djur än de ideal glasögonormen Piggy försökt uppmuntra till. Titeln Lord of the Flies (Beelzebub, en
djävulsgestalt) syftar på det grishuvud som de satt upp på en pinne. Denna får
symbolisera ondskan som finns på ön, ondskan som blir allt mer överhängande ju
längre handlingen fortskrider. Men vari ligger denna ondska?
Det är intressant det här, hur barn porträtteras i böcker.
Är inte barn alltid oskuldsfulla? Och om de inte är det, vems fel är det? Det
som imponerade mig mest när jag läste den här boken var hur trovärdig dialogen
pojkarna emellan var. Deras diffusa tankar, deras oförmåga att formulera sina
idéer ibland – men också deras uppriktighet och sätt att kommunicera
mångbottnat utan att ens alltid mena det. De försöker ”tänka som vuxna” hela
tiden, ovana som de är vid att planera och tänka på andra. Mot det här finns
macho-idealen – de ska inte vara rädda, eller om man är rädd ska man ju inte
säga det. Man ska jaga, döda. Dessa ideal väcker ett slags kämparglöd, ett
driv, en lust, och därför dras pojkarna mot det här. Bakom de improviserade
ansiktssminkningarna kan de vara några andra, och något som egentligen är
blodigt allvar blir en lek. Beskrivningen av hur man dödade en gris blir som en
dans eller ett spel. Till slut har moralen förvridits så pass mycket att de är
oigenkännliga. Det här är en bok man skulle kunna analysera sönder och samman,
med små referenser lite överallt. Den behandlar barndomen och dess naivitet,
gruppstrukturer och människan, men för mig var den också ett stycke spännande
underhållning som verkligen eskalerar på slutet.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)